Niedziela, 28 kwietnia
Imieniny: Pawła, Piotra
Czytających: 11895
Zalogowanych: 13
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Jelenia Góra: Potyczki z Faustem

Czwartek, 12 października 2023, 0:13
Autor: Manu
Jelenia Góra: Potyczki z Faustem
Fot. Filip Tkacz
Za nami szósty dzień 50. Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych. W środę (11 października) w Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida gościła Maria Weber z Teatru im. Gerharda Hauptmanna w Zittau z monodramem „Faust” Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Charlotte Sofii Garraway.
Arcydzieło Goethego „Faust” stworzyło w kulturze niemieckiej swoisty fundament dla wielu późniejszych inter­pretacji ludzkich, historycznych, a nawet politycznych spraw. To filozoficzna przypowieść o peregrynacjach jednostki wybitnej, geniusza, po cywilizacji, różnych miejscach i epokach uwarunkowanych jego specyficznymi relacjami z Mefistofelesem. To także dramat o rozczarowaniu wiedzą i rozdarciu między idealizmem a skończonością i ograniczeniami, z którymi spotyka się człowiek. Ten sposób interpretacji podpowiada postawa głównego bohatera, którego ogarnia życiowa bezsilność, niemoc i nuda.

Maria Weber niczym nauczycielka przy tablicy spełnia w tym spektaklu funkcję służebną i odgrywa wszystkie postacie. Reżyserka Charlotte Sofii Garraway pocięła i poskracała niełatwy, bogaty tekst Goethego. Zastosowała zróżnicowane strategie ujęć, środki ekspresji i figury stylistyczne, m.in. groteskę, ironię i ludyczność. To właśnie groteskowy komizm, a nie tragiczna wzniosłość, dominuje w dramacie.

Postać Heinricha Fausta i jego postawa łączą się z odwiecznymi pragnieniami człowieka związanymi z nieśmiertelnością, poznaniem wszelkich tajemnic życia i śmierci, niezgodą na przemijanie i upływ czasu. Wyjątkowe staje się także dążenie człowieka do pozostania wiecznie młodym, nawet za cenę umowy z diabłem i zaprzedania mu swojej duszy – w utworze Goethego ma ono nastąpić w momencie wypowiedzenia formuły „Chwilo! Trwaj, jesteś piękna!”.

Dramat ma wymiar uniwersalny. Można w nim odnaleźć wiele kontekstów o charakterze kulturowo–filozoficznym oraz aksjologicznym, np. odniesienia do mitologii, alchemii, demonologii, nawiązania do dramatu szekspirowskiego i dramatu antycznego, konteksty barokowe i romantyczne, rozważania natury egzystencjalnej, w tym m.in. dotyczące postawy manichejskiej, rozważania na temat miłości, roli pamięci o przeszłości. Zapewne temat pojedynku Fau­sta i Mefistofelesa nigdy do końca nie zostanie zgłębiony – choćby po­wstawały same genialne przedsta­wienia i wielkie filmy. W tym wła­śnie tkwi podstawowa siła arcytragedii Goethego. I samego tematu.

Poniżej fragmenty wczorajszego spektaklu:

Twoja reakcja na artykuł?

5
63%
Cieszy
0
0%
Hahaha
1
13%
Nudzi
0
0%
Smuci
0
0%
Złości
2
25%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (3)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Sonda

Czy chodzę na koncerty do Filharmonii lub gdzieś indziej?

Oddanych
głosów
239
Tak
40%
Nie
48%
Koncerty to nie moja "bajka"
12%
 
Głos ulicy
Złota rybka
 
Miej świadomość
Sąsiedzi w kieszeni Putina?
 
Rozmowy Jelonki
Dzieci wypoczywały w Brennej
 
112
Najazd policji na fabrykę narkotyków!
 
Karkonosze
Lizbonka też kocha Karkonosze
 
Aktualności
Zlot samochodowy w Jeleniej Górze
 
Kultura
W duchu nadziei
Copyright © 2002-2024 Highlander's Group