„Cyrulik sewilski” swoje powodzenie zawdzięcza zarówno świetnemu librettu Cesare Sterbini, jak też muzyce Gioacchino Rossiniego, w której trudno nawet wyszukać najlepsze fragmenty, gdyż każda strona partytury jest prawdziwym klejnotem kompozytorskiego mistrzostwa i muzycznego dowcipu.
To z tej opery pochodzą tak znane arie jak śpiewana przez sprytnego Figara (Robert Szpręgiel – baryton) – „Largo al factotum”, która zapewnia mu pracę, albo wyznanie Rozyny (Elżbieta Wróblewska – mezzosopran) – „Una voce poco fa” czy rada Basilia (Sławomir Jurczak – bas, Andrzej Klimczak – bas), znana jako „La calunnia”. No i hrabia Almaviva (Sylwester Smulczyński – tenor), który śpiewa serenadę dla wychowanicy doktora.
Porywająca muzyka uwertury i każdej arii sprawiają, że „Cyrulika sewilskiego” słucha się z prawdziwą przyjemnością.